donderdag 11 augustus 2011

Het Limburgs Museum

13 en 14 juli 2011 naar Venlo.
Middels e-mail berichten hadden we vernomen dat het Limburgs Museum een achttal foto's had aangekocht, welke door mijn betovergrootvader Julius Perger bij de bouw van de spoorbruggen in Venlo had genomen.
Nieuwsgierig als we zijn, zijn we naar Venlo gegaan en een hotel genomen die tegenover het museum was. Hoefde we niet zo te zoeken.
Donderdag naar het museum. Navraag naar Sjef Derkx, degene die informatie over mijn betovergrootvader had gevraagd. hij legde ons uit waar de foto's te bekijken waren.

Je moet je voorstellen dat de fotograaf met zo'n houten driepoot en een kast van camera z'n plek uitzoekt en daarna van de personen verlangt dat ze een lange tijd stil moeten staan, anders wil de foto niet lukken. Bij het zien van de foto's kreeg ik hetzelfde gevoel als met de foto's bij het Spoorwegmuseum.

Het doet me goed te weten dat deze foto's goed behandeld en bewaard worden voor het nageslacht. Dit voorbeeld zou eigenlijk ook door Spoorwegmuseum gevolgd moeten worden.

Dit is een foto tijdens het gebruik van spoorbrug. Deze is niet genomen door Julius Perger.

We hebben ook de rest van het museum bekeken en ik moet zeggen dat het museum een bezoekje waard is. Er is voor zowel oud als jong zoveel over de geschiedenis van Limburg te zien. Een onderdeel van de collectie is een expositie van attributen uit moeders tijd.

12 juli 2011 - Gea met Pensioen

12 juli was het zover. Gea nam afscheid van het GVB te Amsterdam. Een tweetal recepties viel haar te beurt. De eerste, 's morgens, was aan het Hoofd Werkplaats in Amsterdam-Zuidoost. Tijdens de receptie kreeg Gea een beeldje van metaal uitgereikt dat eigenlijk alleen voor degene bestemd is die bij de werkplaats werkzaam was geweest.
Na de lunch werden wij rondgeleid over het complex van de werkplaats. Het was indrukwekkend te zien met hoeveel materieel, machinerie en personeel het openbaar vervoer in Amsterdam rijdend gehouden wordt. En dan ook de plannen voor de toekomst. Nieuw rijdend materieel vereist een nieuwe aanpak en uitbreiding van de werkplaatsen.

's Middags was er de receptie aan het hoofdkantoor GVB te Sloterdijk.




Met hapjes en drankjes werd Gea in de bloemetjes gezet. Een welkome geschenk waren 2 museum-jaarkaarten. Vele collega's kwamen Gea's hand schudden. Een van de gasten bood Gea nog een speciaal geschenk aan. de datum mocht ze zelf kiezen.


Met een salonboot, zoals op de foto, werd Gea uitgenodigd met belangstellenden een tochtje door de grachten van Amsterdam te varen.
Ook deze dag kon niet meer stuk.

Kaeskoppenstad Alkmaar 26 juni 2011

Zondag 26 juni 2011.

Met het mooie weer naar Alkmaar. de binnenstad omgetoverd tot een straatbeeld uit de 16e eeuw. De stad is zojuist bevrijd van het Spaanse juk en is in opperbeste stemming. Onderweg kom je dan ook de mooiste en lelijkste uitgedoste mensen tegen. Van bedelaars tot de gegoede burgers van Alkmaar kom je daar tegen. Een paar jaar geleden heb ik ook mogen deelnemen aan dit festijn. 

Uitgedost als diender uit begin 1900, was mijn taak een afzetting te "bewaken". Het uniform viel wel mee, ondanks de warmte van die dag. Maar de schoenen, een maatje te klein, bezorgde mij pijnlijke voeten. Desondanks veel lol gehad.

Alkmaar is een stad m et een rijke historie. Het "huijs met de koogel" herinnerd aan de tijd dat Alkmaar bevrijd werd van het Spaanse Juk.



Het weer was ons goed gezind. Je waande je met recht terug in 1600. We kwamen ook de trekschuit van Broekerveiling tegen met de schipper daarvan; ome Dirk.

In een schuilkerk woonde we ook nog een huwelijks inzegening bij. Met de nodige verwarring, want meneer de dominee nam ieder moment een slokje van het kostelijke nat om het huwelijk al vast te vieren en hij werd steeds vrolijker.

Ook dit festijn is een aanrader voor volgend jaar.

Uitjes, dagjes weg.

Voorjaar 2011

Waar je normaal niet aan toe komt, zijn de dagtripjes. Zoals bijvoorbeeld tijdens de open museumdagen. Een bezoekje aan het Teylersmuseum, het Museum van de Haarlemmermeer en het gemaal Cruquius aan de Ringvaart zijn van die uitstapjes waarvoor je de tijd moet nemen. Door met het openbaar vervoer naar het Teylersmuseum te gaan, ontdek je ook de straatjes van Haarlem.


Het Haarlemmermeer Museum gaat in op het ontstaan en de ontwikkeling van de Haarlemmermeer. Ook worden de sociale aspekten in het museum belicht. Een voorbeeld is de herkenning van de schooljaren tot 1945.
Veel is er in de naoorlogse scholen niet veranderd.

Het gemaal Cruquius was ook tijdens de museumdagen geopend. Gedeeltelijk, in verband met de restauratie, in de steigers. Maar vanbinnen genoeg te zien over de werking van het gemaal. Voorts dan nog te worden getrakteerd op een verhaal rond Dick Trom.

Voor het eerst zijn we met de kerst niet thuis.

December 2010.
Kerst op z'n Engels. Dit keer met de trein naar Londen. Eerst opstappen op Schiphol en dan met de Hi-Speed naar Brussel. Een drukte van vanjewelste, nauwelijks zitplaatsen. Een aandachtspuntje voor de volgende keer. In Brussel overstappen op de Eurostar. (besproken  zitplaatsen) Zaten wel krap, maar met een uurtje ben je in Londen (St. Pancras station).




In het station werden we door Beryl opgewacht om met de trein naar Croydon te gaan. Daar vandaan zijn we door Tony naar Purley gebracht. Druk met de voorbereidingen konden nog een handje helpen. Kerst in Engeland is een compleet familiegebeuren. Kinderen, kleinkinderen en aanverwanten waren aanwezig. Een full house kun je dat noemen. Wij werden niet als vreemden gezien, maar als familie. Heerlijk eten en drinken. Kerst zonder kalkoen is in Engeland geen kerst Tot slot een etentje in een sfeervol restaurant. Een geweldige manier om er eens tussenuit te zijn.