Met de boot van IJmuiden naar Amsterdam. Een belevenis op zich. Het lijkt steeds drukker te worden op de boot. Achter het Centraal Station wordt nog druk gewerkt aan het nieuwe busstation en het voetgangersgebied.
Zo moet het er in de toekomst uitgaan zien.
Dan door het Centraal Station naar de voorzijde. Ook hier is het nog een grote bouwplaats i.v.m. de aanleg van de Noord-Zuid lijn.
Het Joods Historisch Museum is gelegen aan de Nieuwe Amstelstraat, vlakbij het Waterlooplein van oudsher dé vlooienmarkt van Amsterdam.Een smalle, doorgaande straat die zijn functie verloor met de aanleg van het Meester Visserplein. Een straat waar vroeger nog zelfs een tram doorreed.
(zie de tramrails in het midden van de straat).
Ter herinnering daaraan is nog een stukje bewaard gebleven.Het stadsdeel waar het Joods Historisch Museum is, maakte vroeger deel uit van de Joodenbuurt.In het museum is o.m. de geschiedenis van de joden door de eeuwen heen.het hoofddeel van het museum is de Dritt Sjoel. Een synagoge ingericht als museum.
gebedsruimte in het museum
Dit zijn "klauwtjes", de aanwijsstokjes die gebruikt werden bij het lezen van de Tora.
Het Meester Visserplein is ontstaan als een doorgaande route van oost naar noord. Deze liep met een tunneltje onder plein naar de IJtunnel. Sinds 2010 is de route weer bovengronds en is het plein totaal op de schop geweest. Op het vernieuwde plein staan fotozuilen die het beeld weergeven van het veranderen van de omgeving rond het waterlooplein.
Via de Jodenbreestraat gaan we in de richting van de Nieuwmarkt. We passeren aan de linkerkant de Mozes- en Aaronkerk. De drietal ramen aan de zijkant zijn later aangebracht.
Ten tijde van de bouw en het later gebruik van de kerk, stonden aan de oostkant huizen. Deze moesten door de aanleg van het Meester Visserplein het veld ruimen en werden gesloopt.
Rechts passeren we bij de sluizen van de Kloveniersburgwal, het oudste sluiswachtershuisje van Amsterdam.
Recht voor ons is de toren van de Zuiderkerk boven de nieuwbouw zichtbaar. De nieuwbouw is voornamelijk ontstaan door het slopen van de huizen ten behoeve van de aanleg van de Metro naar de Bijlmermeer.
Bij de Waag op de Nieuwmarkt wordt even gestopt voor het nuttige van de nodige verfrissingen. Van oorsprong een stadspoort, maar kreeg later de functie van Waaggebouw. Daaraan dankt het gebouw zijn naam.
Zo komen we door de stad, de rosse buurt, bij het Damrak. Ook daar zijn de werkzaamheden van Noord-Zuidlijn duidelijk aanwezig. Een stukje nostalgie is de museumtram, lijn 20. Een drieasser tram uit vervlogen tijden.
Ondertussen zijn we dan weer bij het beginpunt in Amsterdam, de achterzijde van het Centraal Station om daar de boot te nemen richting IJmuiden.
Via de Jodenbreestraat gaan we in de richting van de Nieuwmarkt. We passeren aan de linkerkant de Mozes- en Aaronkerk. De drietal ramen aan de zijkant zijn later aangebracht.
Ten tijde van de bouw en het later gebruik van de kerk, stonden aan de oostkant huizen. Deze moesten door de aanleg van het Meester Visserplein het veld ruimen en werden gesloopt.
Rechts passeren we bij de sluizen van de Kloveniersburgwal, het oudste sluiswachtershuisje van Amsterdam.
Recht voor ons is de toren van de Zuiderkerk boven de nieuwbouw zichtbaar. De nieuwbouw is voornamelijk ontstaan door het slopen van de huizen ten behoeve van de aanleg van de Metro naar de Bijlmermeer.
Zo komen we door de stad, de rosse buurt, bij het Damrak. Ook daar zijn de werkzaamheden van Noord-Zuidlijn duidelijk aanwezig. Een stukje nostalgie is de museumtram, lijn 20. Een drieasser tram uit vervlogen tijden.
Ondertussen zijn we dan weer bij het beginpunt in Amsterdam, de achterzijde van het Centraal Station om daar de boot te nemen richting IJmuiden.