woensdag 7 september 2016

Muziek- Cultuurreis Wenen. augustus 2016 - deel 1


Vrienden hebben ons er opmerkzaam gemaakt dat Bak Reizen uit Alkmaar een geheel verzorgde reis naar Wenen organiseert.



Een stukje geschiedenis over Bak Reizen.


De vader van de oprichter G.J. Bak(1915-2003) had in een schuur één vat van 200 liter benzine staan.
We schrijven 20 september 1933, de dag waarop G.J.Bak op zijn 18de jaar zijn rijbewijs kreeg (na 2 uurtjes rijles) en met die 200 liter benzine van start ging met een A-Ford als taxibedrijf. De eerste bus kwam in 1934, ook een Ford en bood plaats aan 22 personen. Hiermee werden eerst kerkgangers vanuit Egmond op zondag gereden en van lieverlee dagritten naar Rotterdam, Apeldoorn, et cetera.

In 1946 werd de eerste “grote” rit naar Frankrijk (Avignon) gemaakt, waarbij een gemiddelde snelheid van 55 km per uur amper werd gehaald. De Franse wegen waren in die tijd nog erbarmelijk slecht. In 1948 volgden reizen naar de Ahr en de Moezel en in 1950 de eerste Lourdes-, Zwarte Woud- en 15-daagse Romereis.

In 1961 werd in het centrum van Alkmaar, als één van de eerste, een reis- en boekingskantoor geopend. In 1995 werd besloten dit te beëindigen in verband met de opkomst van internet. Bak Reizen begon in 1978 als pionier Oost Europa reizen te organiseren met bestemmingen als Leningrad, nu Sint-Petersburg, en Moskou. Deze programma's werden abrupt beëindigd in april 1986 door de ramp in Tsjernobyl.

Na dik 80 jaar jaar is en blijft Bak Reizen fris en vernieuwend en kijkt de huidige directie met trots naar een bedrijf dat zich heeft ontwikkeld tot een gerenommeerde Touringcar en Reisorganisatie. Met goed verzorgde reizen door heel europa van de Noordkaap tot Spanje en van Engeland tot Roemenië. Bak Reizen gaat mee met de nieuwste ontwikkelingen, zoals investeringen in voertuig monitoring voor beter brandstof gebruik en nieuwe touringcars voorzien van Euro 5 en 6 milieuvriendelijke motoren welke veel minder fijnstof produceren. Inmiddels is de derde generatie van de familie Bak in actie.


Thuis gekomen hebben we informatie via het internet opgezocht over deze reis.


Het betreft een 10-daagse reis, waarin inbegrepen: van deur tot deur service, vervoer per luxe touringcar, overnachting in een 4-sterren hotel, rondtoer met gids, 1e rangkaart Wiener Mozart Orchester, entree Schönbrunn, entree Kunsthistorisch Museum, een diner in de Donauturm, 1e rangkaart concert in Paleis Schönbrunn en een afscheidsdiner.


Oostenrijk
Oostenrijk is een land in Centraal-Europa. Het land grenst in het westen aan Zwitserland en Liechtenstein, in het noorden aan Duitsland en Tsjechië, in het oosten aan Slowakije en Hongarije en in het zuiden aan Italië en Slovenië.

Oostenrijk ligt in de Alpen en heeft een oppervlakte van 83.871 km², waarvan slechts 32% onder de 500 meter ligt. De hoofdstad is Wenen, dat ook met afstand de grootste stad van het land is. Van de inwoners spreekt het merendeel Duits, dat ook de officiële taal is.

De geschiedenis van Oostenrijk gaat terug tot de Romeinse tijd, maar het huidige Oostenrijk is een overblijfsel van het Keizerrijk Oostenrijk, dat in de 19e eeuw tot de Europese grote mogendheden behoorde. Het land was van 1867 tot 1918 onderdeel van de dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije en na de kortstondige Republiek Duits-Oostenrijk ontstond in 1919 de Eerste Oostenrijkse Republiek. Na de Duitse Anschluss en de bezetting door de geallieerden in de periode daarna, werd in 1955 Oostenrijk middels het Oostenrijks Staatsverdrag weer zelfstandig en werd de Tweede Oostenrijkse Republiek gevestigd.
 




Weer en klimaat

Wenen heeft warme zomers met hoge gemiddelde temperaturen van 22 tot 26° C, met maxima van meer dan 30° C en minima van rond de 15° C. De winters zijn betrekkelijk koud met gemiddelde temperaturen rond het vriespunt. Het sneeuwt regelmatig, vooral van december tot maart. De lente en herfst zijn over het algemeen mild. Neerslag komt verspreid over het hele jaar voor, gemiddeld 620 mm per jaar.


Wenen
Wenen is gesticht rond 500 voor Christus. Wenen was van oorsprong een Keltische Nederzetting. Rond 15 jaar voor Christus werd Wenen een Romeinse grensstad met als functie het bewaken van de Romeinse Rijk tegen de Germaanse stammen in het noorden.


In de 13e eeuw werd Wenen bedreigd door het Mongoolse Rijk. Tijdens de Middeleeuwen was Wenen de thuisbasis van de Babenberg dynastie. In 1440 kwam de Habsburgse
dynastie aan de macht. In de 16e en 17e eeuw werd Wenen belegerd door de Ottomaanse legers (Beleg van Wenen in 1529 en de Slag om Wenen in 1683). Helemaal aan het einde van de 17e eeuw werd Wenen een barokke stad, met toonaangevende Oostenrijkse en
Italiaanse architecten die de uitbreidingsplannen vorm gaven. Veel grote paleizen werden
afgerond, zoals het Stadspaleis Liechtenstein in 1705 en de Schwarzenberg in 1728, terwijl het reeds bestaande Schönbrunn Paleis verder werd verfraaid.

Na de Eerste Wereldoorlog werd Wenen de hoofdstad van de Eerste Oostenrijkse Republiek. Oostenrijk werd samengevoegd met het Duitse Derde Rijk op 12 maart 1938
(Anschluss). Na de oorlog werd Wenen onderverdeeld in sectoren door vier machten en bestuurd door een geallieerde Commissie. Het Oostenrijkse Staatsverdrag werd ondertekend in 1955. Het Oostenrijkse Staatsverdrag regelde dat het moderne Oostenrijk zich niet zou aansluiten bij de NAVO, noch bij het Sovjetblok.



Deel 1 de heenreis. Vrijdag 12 augustus 2016.


’s Morgens rond half zeven stond de taxi voor onze deur om ons naar de verzamelplaats Heiloo te brengen. De koffers werden ingeladen en dan op weg naar het volgende adres om medereisgenoten op te halen.Aan-gekomen in Heiloo bij het restaurant Klein Varnebroek kregen we een kopje koffie of thee aangeboden en konden we tevens kennismaken met de mede reizigers.








Een klein stukje geschiedenis over het restaurant Klein Varnebroek.

Er was eens……de boerderij “Hoeve Varnebroek”op de grens van Heiloo en Alkmaar. De boerderij, inmiddels meer dan 300 jaar oud, heeft een rijke historie, en werd vanaf 1852 door vele generaties Berger bewoond.
Cornelis Adrianus Berger en zijn vrouw Theodora Verduin hadden zes dochters. Drie van de dochters trouwden met boerenzonen, waarvan de oudste, getrouwd met Petrus Ligthart, tot 1973 op Hoeve Varnebroek heeft gewoond. De boerentraditie is door hun zonen weer voortgezet op Hoeve Cranenbroek.
Eén van de zes dochters, Alie Berger trouwde in 1945 met Henk Ranzijn, de fouragehandelaar die regelmatig op Hoeve Varnebroek de bestelling voor het veevoer opnam. Samen startten zij in 1968 camping ‘Klein Varnebroek’ genoemd naar de ouderlijke boerderij.
Samen met hun acht kinderen en schoonzoon Ad Zoon is het bedrijf uitgegroeid tot zijn huidige vorm. In 1985 heeft de jongste zoon Pieter en zijn vrouw Gerda het restaurant ‘Klein Varnebroek’ opgezet. Na diverse verbouwingen; de grote metamorfose in 1998 en de verbouwing van de Admiraal in 2000 is het restaurant met zijn tijd meegegroeid en draagt het met trots de naam ‘Klein Varnebroek’.


De bus stond al klaar en de koffers  ingeladen, tijd om te vertrekken. Tim, onze chauffeur en tevens de reisleider gaf aan dat het niet een hele zit zal gaan worden, maar dat er de nodige tussenstops gemaakt gaat worden.










Via Amsterdam, Utrecht, Den Bosch en Eindhoven zullen we bij Venlo de grens oversteken. Rond de 800 km hebben we te gaan voordat we in Neurenberg zijn.De eerste stop is bij het wegrestaurant in Sevenum.










Vanaf Venlo volgen we de Snelweg 61 richting Mönchen-Gladbach.



In Duitsland passeren we diverse plaatsen zoals; Mönchengladbach, Keulen, Bonn, Wiesbaden, Frankfurt am Main om dan aan te komen in Neurenberg.

En dat gaat dan in de richting van Keulen. Bij het langsrijden hebben we het niet horen donderen in Keulen. Geen wolkje aan de lucht, prachtig mooi weer.

Bij het wegrestaurant Moseltal West hebben we naast een bakkie koffie ook de gelegenheid te genieten van een geweldig uitzicht.





Deze brug overspant de Moezelvallei. De brug heeft een lengte van 935 meter.



Het gebied van de Moezel kenmerkt zich door de druiventeelt voor de Moeselwijn.



Op naar het volgende rustpunt. Raststatte Kraichgau Sud.
 



Het is gelegen aan de Moezel, ten zuidwesten van Koblenz.

 





Even de benen strekken, een kopje koffie en een sanitaire stop. Wij zijn nog 187 km verwijdert van Neurenberg. Als het verkeer niet teveel oponthoud geeft, zijn we rond zes uur in Neurenberg. 



 





Via de navigator op het scherm in de bus konden we de route volgen richting Neurenberg.



Gearriveerd bij het hotel, regelt Tim de kamersleutels en kunnen wij ons wat opfrissen voordat het diner geserveerd wordt. Omdat dit de tussenstop voor de nacht is, hoeft de grote koffer niet uit de bus. Het hotel is gevestigd in een groot kantoorpark ten zuidwesten van Neurenberg. 


Het diner ziet er goed verzorgd uit. En het toetje is erg lekker.


 


Na het diner gaan we, vermoeid van de reis, naar de hotelkamer.



 Ons slaapvertrek

De badkamer ziet er ruim iut.

Morgen na het ontbijt gaan we richting Wenen.




Zaterdag 13 augustus 2016.







Het hotel heeft een hoog relax gehalte. In de omgeving van het hotel heeft men veel aandacht besteed aan het groen.


Hier kan men konijntjes en eekhoorntjes tegenkomen. En zelfs een veldmuisje dat op z’n gemak bij het nestje zit.

 
We zijn er klaar voor. De afstand die overbrugt moet worden is ong. 500 km. De route voert ons door het Beierse Woud.


Beierse woud
Het Beierse Woud (Duits: Bayerischer Wald (info / uitleg)) is een middelgebergte in de Duitse deelstaat Beieren. Het Beierse Woud loopt langs de grens met Tsjechië en gaat aan de Tsjechische kant over in het Bohemer Woud (Tsjechisch: Šumava). Het Beierse Woud loopt van boven Regensburg tot aan Passau. De hoogste top is de Großer Arber van 1456 meter hoog. De belangrijkste rivier is de Regen, die bestaat uit de Witte Regen en de Zwarte Regen die samen verder stromen richting de stad Regensburg.

Een gebied van 240 km² is in 1970 aangewezen als Nationaal Park Bayerischer Wald. In de winter is het een skigebied.


We volgen autobahn 3, via Regensburg en Passau komen we dan uit bij de Oosterijkse grens.



 Een mooi plaatje, maar waar is dat klooster, landhuis of misschien wel een kasteel.

 

 
  

Onze volgende stop is bij het wegrestaurant Bayerlischer Wald Süd bij Hunderdorf. Ook hier even de benen strekken, wat te drinken en dan weer verder.






Hier komen we bij de brug over de Donau bij Deggendorf 


Hier naderen we om tien voor één de Duits-Oostenrijkse grens. De grensplaats is Suben. 


Vanaf Suben naar Wenen bedraagt de afstand 262 km.



Autobahn Rosenberger – Ansfelden-süd is de laatste stop voor Wenen. Nog zo’n kleine 200 km te gaan en dan zijn we in Wenen. We verwachten rond vier uur op de plaats van bestemming te zijn.


Hier rijden we onze eindbestemming in; Wenen, stad aan die Blauen Donau, op weg naar het hotel voor de komende dagen.


Derag Livinghotel Kaiser Franz Joseph

Dit hotel is gelegen in de wijk Döbling aan de rand van het centrum. In deze chique wijk zijn veel ambassades gevestigd. Met het openbaar vervoer is het hart van de stad op een paar minuten verwijderd. Het hotel beschikt o.a. over een tuin, dakterras, bar sauna, gratis wifi, roomservice etc. De kamers zijn ruim en beschikken over tv en een badkamer. In het restaurant wordt een goed diner geserveerd. Een goed verblijf om Wenen te verkenen.


Tot zover de heenreis. We maken ons op voor een indrukwekkende week met veel hoogtepunten en bezienswaardigheden die de stad Wenen en de omgeving te bieden heeft.