zondag 7 augustus 2016

Historische voertuigen bij de ruïne van Brederode.


Zaterdag 6 augustus 2016


Vandaag zijn we in het kader van de Santpoortse feestweek naar de velden van de ruïne Brederode gegaan. Op het veld waren antieke auto’s, motoren, stoommachines en vrachtwagens te bewonderen. In de ochtend kregen we al een voorproefje bij het Vissershuis bij ons om de hoek. De bewoners werden uitgenodigd om aan de kant van de weg de antieke voertuigen te zien rijden.























Door de eigenaren van deze auto’s was een rit door Velsen georganiseerd om een rondgang te maken langs de diverse verzorgingshuizen die de gemeente Velsen rijk is.

Dat de belangstelling voor het evenement bij de ruïne groot was, bleek wel dat we bij aankomst een parkeerplekje moesten zoeken in de omgeving.

Ten eerste hebben de auto’s bewonderd. Sommige waren nog niet zo oud, maar de meeste waren in de jaren 30 van de vorige eeuw gebouwd. 


















 Dit is voor mij een oude bekende. In de jaren 60 van de vorige eeuw werkte ik bij Autopon, de volkswagendealer van Nederland, op de afdeling aflevering nieuwe auto's. Dit type Volkswagen, ik denk 1600 hatchback, mocht ik rijklaar maken voor de nieuwe eigenaar.






Het interieur van van zo'n oude auto blijft toch altijd boeien.






 

Zo'n Morris Minor hebben we laatst gezien bij een autohandelaar in Alkmaar. Het verschil was dat de voorstoelen van Alkmaarse versie op houten balken waren gemonteerd en deze nog in originele staat verkeerde.

Als je zo'n auto zou willen hebben, dan moet je er ook een garage  bij kopen.





En uiteraard is ook dit weer een oude bekende. Dit is echt een aangeklede kever. Sierplaten op de spatborden en brede richtingaanwijzers op de voorspatborden.



















Ik lijk alleen maar oude bekenden tegen te komen. Origineel bestonden de bumpers uit alleen het onderstuk. Echter in Amerika hadden ze bedacht dat deze bumpers te laag zaten. Vanuit Duitsland is men op het idee gekomen om bovenstukken voor de bumpers te ontwikkelen die aan de eisen van de Amerikanen voldeden. De bijnaam voor deze bumpers zijn, hoe kan het ook, Amerikaanse bumpers.



Voordat ik bij de politie solliciteerde, heb ik overwogen om buschauffeur bij de toenmalige NZH te worden. Ik kwam helaas, en achteraf gelukkig, niet verder dan testrit en werd afgewezen. 
Met het type van de grijze bus in het midden mocht ik m'n kunsten tonen.



























Een Ford Taunis, niet weg te denken in het straatbeeld in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.




Dit is toch niet het Fordje van de olieman?












En  zo komen we uit bij de voorgangers van deze mooie auto's, de stoommachines.












Een stoommachine en dan nog een paard er voor? Bij nader inzien werd de stoommachine gebruikt voor het blussen van branden.


























































Een omgebouwde werkkeet als "Pipo wagen". Mammeloe was niet thuis, zo Gea is wezen kijken hoe of het ingericht is. En in plaatst van het Ezeltje NoNoNo wordt deze kampeerwoonwagen voortgetrokken door een tractor.



Vandaar langs de oude vrachtwagens.































































Tenslotte nog een blik in het interieur van deze MG.

Een mooie dag, getroffen met het weer, gaan we weer naar huis.