zondag 18 september 2011

Camping de Berken - Zaterdag 17 september 2011

De temperatuur is:




 Wapen Stadskanaal

Vandaag houdt de S.T.A.R. (Stichting Stadskanaal Rail) open dag.

De nieuwe S·T·A·R (Stichting Stadskanaal Rail, beter bekend als Museumspoorlijn S·T·A·R ) werd in 1992 opgericht met als doel de spoorlijn te behouden als industrieel monument van de VeenkoloniĆ«n. 

Geschiedenis

De spoorlijn tussen Veendam en Musselkanaal is een restant van het netwerk dat in het begin van de vorige eeuw werd aangelegd door de NOLS (NoordOoster Locaal Spoorweg) en de historische STAR (Groningsch-Drenthsche Spoorwegmaatschappij 'Stadskanaal-Ter Apel-Rijksgrens'). In het jaar 1905 konden de eerste treinreizigers Stadskanaal bereiken vanuit de richting Gieten.
In de jaren daarna werd het lijnennet van de NOLS in de regio uitgebreidt met lijnen vanuit Emmen naar Stadskanaal (via Gasselternijveen) en de spoorlijn van Stadskanaal naar Veendam. Toen de lijn naar Musselkanaal / Ter Apel in dienst werd genomen werd Stadskanaal een belangrijk knooppunt voor het spoorvervoer. Niet voor niets was het officieel 'Stadskanaal Hoofdstation'.
Een locdepot, voorzien van draaischijf was eveneens in Stadskanaal te vinden. Veel bedrijven langs de lijn hadden aansluitingen voor goederenvervoer, met als een van de belangrijkste klanten o.a. de Philips-fabriek in Stadskanaal. Met het verbeteren van de wegenstructuur liep het gebruik van het spoor terug.
De laatste personentrein van Stadskanaal naar Groningen reed in 1955. In 1990 eindigde ook het goederenvervoer.
Alleen het emplacement Veendam kent nog een sporadische bediening door Railion t.b.v. DSM.
(bron : http://www.stadskanaalrail.nl)






Na de kaartjes gekocht zijn, kunnen we het perron op. De trein richting Veendam staat al klaar.


Tijd voor vertrek. We langs een locomotief die er behoorlijk uitziet. Kortgeleden is loods van de STAR in de brand gevlogen. Mogelijk dat de loc de gevolgen daarvan zijn. 


Een korte impressie van de reis met de S.T.A.R.


 Een boerderij langs de spoorweg.
 
Een doorkijkje van het treinstel.


 






                                                                                                                  Een halteplaats. 



De kaart van Oostenrijk. Het treinstel is van Oostenrijkse makelij.















Musselkanaal

Doorkijkje.
















Het plaatsen van de locomotief voor de treinstellen.
Eindhalte Musselkanaal.                                         



Dorpjes langs de spoorbaan.

Terug in Stadskanaal gaan we nog even het expositie gebouw in. Hier zijn, vanwege de open dag, van alles en nog wat - alles wat met spoorwegen te maken hebben - tentoongesteld.

Van Meccano tot modelvrachtauto's, mini spoorwegen en boeken. Dat is te zien in het expositie gebouw. Op de eerste verdieping is het museum gedeelte van S.T.A.R. ondergebracht.



Een stoomwals van Meccano.





















Deze twee foto's zijn voor Joran Out. Alles op de tafel is gemaakt van Lego.


















Een stoel uit een oud treinstel. Gea wilde er niet eens poseren voor een foto.










































 H.IJ.S.M. staat voor: Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
En is de voorloper van de Nederlandse Spoorwegen.
Op het station Haarlem is deze afkorting ook te zien.
 
Een overzicht van de expositiehal.
 

En hiermee besluiten wij ons dagje Stadskanaal.